muzieklijstjes.nl

| De lijsten | Home |

Toelichting top 500 allertijden

samengesteld door Walter Joosse

 

Uit het eerste e-mailtje van Walter Joosse het volgende:
Afgelopen maanden ben ik na lang puzzelen eindelijk tot de samenstelling van mijn eigen lijst van 500 albums allertijden gekomen (al aan begonnen in 1999!). Natuurlijk blijft van subjectiviteit altijd sprake, maar ik tracht toch een zo objectief mogelijke kijk op popmuziek te houden.
Tot de lijst kunnen worden toegelaten alle albums tot en met 2002. In principe alleen 'studio-albums', maar live-albums met 'meerwaarde' (eng woord!) en verzamelingen van bij release recente sessies of singles vormen een eventuele uitzondering.

In een tweede mailtje een uitvoerige toelichting

Dan nu iets over mijzelf en mijn lijst.
 
Geboren in 1971. Ik ontdekte mijn ouders' radiokast, met ingebouwde pick-up, toen ik vier jaar was. Vanaf dat moment waren alle singles en elpees in mijn omgeving onveilig. Ik kocht van mijn zakcentjes enkel nog singletjes en mijn eerste serieuze elpee was 'Outlandos d'Amour', ik was toen zeven jaar.
Sinds een aantal jaar tracht ik mijn verzameling op cd zo representatief mogelijk te krijgen. Daarbij gesteund door de nodige literatuur. Zo tracht ik bijvoorbeeld bij het verschijnen van een interessante lijst bijvoorbeeld de bovenste honderd compleet te krijgen. Ook www.muzieklijstjes.nl is daarbij zeer bruikbaar! Vervolgens is het luisteren, luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Laatst vroeg de bedrijfsleider bij een door mij vaak bezochte platenzaak nog of ik nou nooit eens een miskoop deed. Eerlijk gezegd doe ik dat zelden. Ik zie het als een soort ontdekkingsreis, waarbij ieder genre zijn waarde heeft en ieder ooit goed beoordeelde album na beluistering dat oordeel ook minstens deels onderstreept. Die ontdekkingsreis duurt hopelijk nog lang voort. Waarbij de les is dat je luisteren moet leren. Nu ik 31 ben valt me op dat ik veel meer kan waarderen dan toen ik 21 was en ik hoop dat dat alleen maar vooruit gaat.
Het idee voor de lijst van 500 bestond al lange tijd. Sinds eind jaren tachtig worden we overspoelt met lijsten en de wens om daar iets aan toe te voegen had ik al lang, maar het had zijn tijd nodig. Eigenlijk begon ik met de huidige lijst al in 1999, maar ik vond toen dat ik eigenlijk nog te weinig overzicht had voor een representatieve lijst. Pas in een poging om op tijd een 'vers' lijstje in te leveren voor Colin Larkins top 1000 ben ik in de loop van 2002 weer echt vaart gaan maken.
Voor alle duidelijkheid; de lijst van 500 is uiteraard ook in mijn bezit. Nu ben ik eindelijk op een punt waarbij een dergelijke lijst ook een waardevol beeld geeft. Al ben ik de eerste om toe te geven dat er nog het nodige aan ontbreekt. Volgende edities zullen hopelijk steeds beter 'uitgebalanceerd' zijn.
 
Wanneer je een dergelijke lijst samenstelt ontkom je niet aan subjectiviteit, maar ik tracht dat toch enigszins in te dammen. Bij het samenstellen heb ik dan ook gelet op de volgende punten
a) Betekenis van het album voor het oeuvre van de artiest (b.v. Live at the Apollo 1962)
b) Betekenis voor het betreffende genre (b.v. Getz/Gilberto)
c) Betekenis voor alle muziek gemaakt ná het album (b.v. zeker de gehele top tien)
d) 'Duurzaamheid' van het album, m.a.w. het album blijkt na al die jaren nog even waardevol, wellicht zelfs waardevoller dan destijds (b.v. Zoolook, dat zijn tijd ver vooruit bleek, destijds grotendeels genegeerd)
e) Betekenis van de artiest voor de popmuziek (in veel gevallen wel duidelijk, maar kijk bijvoorbeeld ook naar Ella Fitzgerald sings the Cole Porter Songbook, dat tevens de enorme betekenis van Cole Porter voor de popmuziek representeerd)
f) Kwaliteit (o, zo, subjectief, maar ook zo doorslaggevend)
g) Evenwicht (genres en tijdvakken moeten goed vertegenwoordigd zijn. Wat betreft tijd; halverwege jaren '60 kwam elpeemarkt pas echt op gang; verdeling per decenium in de lijst is; jaren 60 13%; jaren 70 27%; jaren 80 22%; jaren 90 26%
h) Representatie; Daar alleen 'officiële' studioalbums in principe in de lijst mogen staan zou een aantal artiesten er maar matig vanaf komen. Dat verklaart dat de enkele elpees die wel werden gemaakt soms wat hoger staan, om vooral de artiest ook 'aanwezig' te laten zijn. B.v. het niet geheel geslaagde studioalbum 'Lady in Satin' van Billie Holiday (niettemin: een prachtplaat), of het livealbum van Sam Cooke.
i) Misschien ten overvloede, maar het moest dus gaan om een echt 'studio-album'. Geen verzamelalbums, geen best of-albums. Als uitzondering daarop zijn albums die voortkomen uit bepaalde sessies, of kort op elkaar uitgebrachte singles wel toegestaan, mits in diezelfde periode uitgebracht. Ook live-albums mogen, maar dan wel albums die daadwerkelijk ook aan (a) voldoen!
 
Een heel verhaal. Ik hoop dat het iets verduidelijkt.

 

Toelichting per kolom

Kolom

Omschrijving

1 Nummer (van belangrijkheid)

2

Naam van de artiest

3

Titel van het album (plus jaartal)

4

O = Opgenomen in de collectie van de Openbare bibliotheek Oss

5

Het getal geeft het aantal keren aan dat de bewuste titel voorkomt in de overkoepelende lijst (een lijst van 19 belangrijke overzichts-muzieklijstjes